субота, 9. март 2013.

Ах, та хроматографија!

Већина деце  за мешање боја користи се мешањем њиховим бојама или мешањем теста у боји, али да ли сте са децом имали прилику да искусите одвајање боја из смеше боја? Данас можете да експериментише са хроматографијом (раздвајање смеше)! Ми ћемо раздвојити пигменте у маркере да видимо како је свака боја састављена.
 Материјали
Маркери (проверите са којима ћете најлакше добити резултата),
Бели филтер-папири за кафу или чај,
Чаше воде за чишћење цеви, 
Конац и маказе (евентуално),
 Процедура:
  1. Нека дете изабере један маркер да прво покуша. (Савет, црна и браон су најузбудљивији!)
  2. Узми један филтер папир за кафу. Ставите га на новине или неки материјал да би заштитили сто.  
  3. Нека дете нацрта дебљи круг око центра папира за филтрирање кафе.  
  4. Пресавијте неколико пута филтер папир на пола и поново на пола, да би добили конусни облик, као купу. 
  5. Врх купе од филтер папира потопите у чашу воде. И требало би тада да отворите купу да се рашири. Али тако да балансира на самој чаши да врхом само додирује воду.  
  6. Сачекајте и гледајте шта се дешава када вода почне да натапа на горе филтер папир 
  7. Поновите са различитим обојена маркери.  
  8. Након што је вода достигла врх филтер папира, ставите га на листу да се осуши. (можете на салвету или други папир на који ће да се пренесе боја са филтер папира) 
  9. Кад се осуше можете да  посматрате сваки шару од добијени или да искористите да направите неки други рад.
Савети: Означите име оригиналне боје оловком дуж ивице сваког филтер папира. На тај начин, након експеримента, знаћете шта сте добили од које боје 
               Ако је сунчан дан, ставите мокре филтер-папире на сунцу да им помогне да се осуше брже. Када се осуши можете да искористите тај папир да направите лептира! Скупите филтер-папир  у центру. Преломи га на половину, вежите га и спустите са плафона!
У току активности можете да разговарате о томе: које боје види? колико боје види? који су им најзанимљивије комбинације? Зашто? Не заборавите да пратите интересовање детета и пустите њега или њу да истражује! 
Нпр: деца су хтела да различите боје маркера ставе на један папир, да видим да ли би се раздвојиле. Питали су се да ли би се смеша боја у маркеру одвојила и на обичном папиру и осмислили су начин како да га испробају. Након експеримента можете кроз разговор да утвртиде да су лептири у равнотежу, како ће се понашати папирни лептири ако их има више у низу итд. 
Желе да иду још даље? Могућности су неизмерне и ова активност ће подстаћи на креативност и критичко размишљање на различитим узрастима.

Нема коментара:

Постави коментар

Предложите, критикујте, сваки коментај је важан...Хвала вам