субота, 16. март 2013.

Које играчке одабрати?


Посматрајући дете како се игра, можемо пуно научити о томе како дете мисли, што му је важно и шта воли. Зато, пре него свом детету купите неку играчку, размислите што ћете му купити, нарочито уочи рођендана или надолазећих празника.
У суженим финанцијским могућностима, често се при избору дарова за предшколско дете одлучујемо се за неке, по нама корисније ствари, као што је нпр. обућа и одећа. Притом понекад заборављамо колико је детету важна играчка. Играчка није само "забава", већ и врло важно средство у учењу, развоју и сазријевању детета. Она помаже у упознавању околине, стицању знања, развијању телесних и умних способности и у одрастању. У обиљу играчака које се на тржишту нуде, није увијек лако пронаћи ону праву. Зато, при избору играчке за предшколско дете треба имати на уму следеће:
• Није свака играчка за сваи узраст. Избор треба зависити о узрасту детета и његовим способностима. Ако му је играчка сувише једноставна, дете ће је брзо одбацити, а сувише сложена играчка одговарајућа за старији узраст, на млађе дете може деловати фрустрирајуће јер је не разуме.
• Савет за избор најбоље играчке нема, јер свако дете је личност за себе, са својим властитим светом маште и игре. Ипак, они који пажљиво прате психофизички развој детета, могу да препознају време када је дете способно да буде у складу са захтевима поједине играчке, али и изазову још непознатог који се у играчки крије.

Одабир играчака собзиром на узраст детета

ДЕЦА ОД ГОДИНУ ДАНА - играчке које се могу хватати, котрљати, ослушкивати, стављати у уста, мирисати и сл. (звечке јасних боја и занимљива звука, разне мобилне играчке које висе на дохват руке, крпене лопте живих боја, крпене и гумене лопте и животиње које стискањем дају звук, пластичне играчке за купање, сликовнице пластичних листова на преклапање и сл.)
ДЕЦА У 2. и 3. ГОДИНИ ЖИВОТА - играчке које ће задовољити њихову потребу за кретањем и радозналост (играчке за гурење и вучу, возила, лопте, балони, ликови животиња на таочкићима, једноставне слагалице које може растављати и састављати, набадаљке с привлачним ликовима животиња, низови кутија и корпица које се умећу једна у другу, играчке које се "отварају" притиском на дугме и притом производе звукове, једноставни конструктори, плишане животиње, лутке и сл.).
ДЕЦА У 4. и 5. ГОДИНИ ЖИВОТА - играчке које опонашају свет одраслих посебно су занимљиве (кухињски прибор, различите лутке, зоо врт, фарма, аутомобили, грађевине, железница и сл.). Игре опажања, разликовања и разврставања по разним критеријумима (стоне игре – надопуњаљке, парне слике, лота, слагалице боја, магнетне апликације, пике-слике, мемори-игре с једноставнијим мотивима, мали акваријуми, једноставније играчке типа "човече не љути се" и сл.).
ДЕЦА У 6. и 7. ГОДИНИ ЖИВОТА - детету требају сложеније играчке, јер је моторика руку већ добро развијена, (конструктори, пике-мозаик, слагалице с 50 и више дијелова), али и играчке које представљају стварне предмете у свету одраслих (униформа и прибор доктора, алат кућног мајстора, одећа за игре у малом позоришту и сл.). Посебно су занимљиве различите стоне и друштвене играчке, које од детета захтијевају интелектуални напор или сарадњу са саиграчима (меморy, домино, пуззле, бројке и слова, карте с дечјим мотивима, електронске "игрице" и различите играчке за тзв. Игре такмичења). Добродошли су и спортски реквизити, јер дете има велику потребу за кретањем, а спортска помагала могу помоћи у осмишљавању кретања и развоју спретности.

Приликом поклањања играчке не треба заборавити:

• Да се великим и скупим даром не може исказати љубав детету, али ни задобити негова. Дар не може надокнадити љубав и нежност родитеља и оно време које је потребно да родитељи посвете свом детету.
• Да се и најскромнијим играчком (поклоном) може изазвати велико весеље ако родитељи имају жељу и довољно времена да га "поделе" с дететом. Заједничка игра са поклоњеном играчком може се претворити у малу свечаност и велико весеље за цијелу породицу, која ће на дете вероатно памтити и деловати више него што траје сама играчка.
• Да се понекад догоди да дете добије више поклона одједном. Након што их узбуђено разгледа, добро је временом једну по једну склонити неке од њих које тренутно занемарује и дати му их након неког времена, када ће оне за дете представљати ново весеље.
• Да дете много тога учи опонашањем одраслих из најближе околине. Весеље родитеља када они неком нешто поклањају, информација је детету да је то нешто лепо. Стога га треба научити како и оно може својим малим даром или знаком пажње развеселити друге. То може бити цртеж за баку, лик од глине за пријатеља и слично.
Важно је запамтити да деца уче по моделу својих родитеља, односно имитирају родитељско понашање, вредност осећања и размишљање. Од њиховог раног детињства наглашавајте да није битно добити колико ће поклона добити, већ да требају да дају и примају поклоне од срца.

Нема коментара:

Постави коментар

Предложите, критикујте, сваки коментај је важан...Хвала вам