Посматрајући дете како се игра, можемо пуно научити о томе како дете мисли, што му је важно и шта воли. Зато, пре него свом детету купите неку играчку, размислите што ћете му купити, нарочито уочи рођендана или надолазећих празника.
У суженим финанцијским могућностима, често се при избору дарова за
предшколско дете одлучујемо се за неке, по нама корисније ствари, као што је
нпр. обућа и одећа. Притом понекад заборављамо колико је детету важна играчка.
Играчка није само "забава", већ и врло важно средство у учењу,
развоју и сазријевању детета. Она помаже у упознавању околине, стицању знања,
развијању телесних и умних способности и у одрастању. У обиљу играчака које се
на тржишту нуде, није увијек лако пронаћи ону праву. Зато, при избору играчке
за предшколско дете треба имати на уму следеће:
• Није свака играчка за сваи узраст. Избор треба зависити о узрасту
детета и његовим способностима. Ако му је играчка сувише једноставна, дете ће
је брзо одбацити, а сувише сложена играчка одговарајућа за старији узраст, на
млађе дете може деловати фрустрирајуће јер је не разуме.
• Савет за избор најбоље играчке нема, јер свако дете је личност за
себе, са својим властитим светом маште и игре. Ипак, они који пажљиво прате
психофизички развој детета, могу да препознају време када је дете способно да
буде у складу са захтевима поједине играчке, али и изазову још непознатог који
се у играчки крије.
Одабир играчака собзиром на узраст детета
ДЕЦА ОД ГОДИНУ ДАНА - играчке које се могу хватати, котрљати,
ослушкивати, стављати у уста, мирисати и сл. (звечке јасних боја и занимљива
звука, разне мобилне играчке које висе на дохват руке, крпене лопте живих боја,
крпене и гумене лопте и животиње које стискањем дају звук, пластичне играчке за
купање, сликовнице пластичних листова на преклапање и сл.)
ДЕЦА У 2. и 3. ГОДИНИ ЖИВОТА - играчке које ће задовољити њихову потребу
за кретањем и радозналост (играчке за гурење и вучу, возила, лопте, балони,
ликови животиња на таочкићима, једноставне слагалице које може растављати и
састављати, набадаљке с привлачним ликовима животиња, низови кутија и корпица
које се умећу једна у другу, играчке које се "отварају" притиском на
дугме и притом производе звукове, једноставни конструктори, плишане животиње,
лутке и сл.).
ДЕЦА У 4. и 5. ГОДИНИ ЖИВОТА - играчке које опонашају свет одраслих
посебно су занимљиве (кухињски прибор, различите лутке, зоо врт, фарма,
аутомобили, грађевине, железница и сл.). Игре опажања, разликовања и
разврставања по разним критеријумима (стоне игре – надопуњаљке, парне слике,
лота, слагалице боја, магнетне апликације, пике-слике, мемори-игре с
једноставнијим мотивима, мали акваријуми, једноставније играчке типа
"човече не љути се" и сл.).
ДЕЦА У 6. и 7. ГОДИНИ ЖИВОТА - детету требају сложеније играчке, јер је
моторика руку већ добро развијена, (конструктори, пике-мозаик, слагалице с 50 и
више дијелова), али и играчке које представљају стварне предмете у свету
одраслих (униформа и прибор доктора, алат кућног мајстора, одећа за игре у
малом позоришту и сл.). Посебно су занимљиве различите стоне и друштвене
играчке, које од детета захтијевају интелектуални напор или сарадњу са
саиграчима (меморy, домино, пуззле, бројке и слова, карте с дечјим мотивима,
електронске "игрице" и различите играчке за тзв. Игре такмичења).
Добродошли су и спортски реквизити, јер дете има велику потребу за кретањем, а
спортска помагала могу помоћи у осмишљавању кретања и развоју спретности.
Приликом поклањања играчке не треба заборавити:
• Да се великим и скупим даром не може исказати љубав детету, али ни
задобити негова. Дар не може надокнадити љубав и нежност родитеља и оно време
које је потребно да родитељи посвете свом детету.
• Да се и најскромнијим играчком (поклоном) може изазвати велико весеље
ако родитељи имају жељу и довољно времена да га "поделе" с дететом.
Заједничка игра са поклоњеном играчком може се претворити у малу свечаност и
велико весеље за цијелу породицу, која ће на дете вероатно памтити и деловати
више него што траје сама играчка.
• Да се понекад догоди да дете добије више поклона одједном. Након што
их узбуђено разгледа, добро је временом једну по једну склонити неке од њих
које тренутно занемарује и дати му их након неког времена, када ће оне за дете
представљати ново весеље.
• Да дете много тога учи опонашањем одраслих из најближе околине. Весеље
родитеља када они неком нешто поклањају, информација је детету да је то нешто
лепо. Стога га треба научити како и оно може својим малим даром или знаком
пажње развеселити друге. То може бити цртеж за баку, лик од глине за пријатеља
и слично.
Важно је запамтити да деца уче по моделу својих
родитеља, односно имитирају родитељско понашање, вредност осећања и размишљање.
Од њиховог раног детињства наглашавајте да није битно добити колико ће поклона добити,
већ да требају да дају и примају поклоне од срца.
Нема коментара:
Постави коментар
Предложите, критикујте, сваки коментај је важан...Хвала вам