понедељак, 15. април 2013.

Игре за развој ритмичности код деце

Од тренутка када је беба у стању да у својој ручици држи предмет, она почиње да њиме производи звуке – да га удара, да га баца на под и да њиме звецка. Они то раде не би ли научили понешто о способностима сопственог тела, окружења, својства предмета, али највише од свега, да би осетили чари произвођења звукова. Дивно искуство за њих је када открију да могу направити буку на толико различитих начина! То осећање пружа им истовремено и задовољство и снагу. Да парафразирам Декарта, могли би рећи: Бучан сам, дакле постојим!
Стога је у њиховом развоју игра која укључује ритам више него потребна и важна. Многи педагози инсистирају на певању и развијању гласа често немајући у виду да нису сва деца ни подједнако талентована нити су у својим домовима окружена људима који радо и често певају. Због тога некој деци певање може представљати значајан проблем, док ритам посматрају искључиво као игру. То треба и искористити.
Ево једног одличног предлога како да деца одржавају константан ритам. Ово је од изузетног значаја имајући у виду да све даље активности које подразумевају ритам не могу бити добро испуњене ако константног ритма нема.
Седите у круг са децом. Почните да тапшете и бројите: један, два, три, четири. То радите док сви не буду сложни. Док они и даље тапшу, ви им објасните да ћете ускоро број 4 заменити новим ударцем. То може бити било који – тапшање иза леђа или изнад главе, пуцкетање прстима, ударање колена… Када кажете сад, нови циклус удараца почиње и четврти се мења у нови. Када сва деца поново раде сложно, најавите им да ћете поново променити ударац на четири. Сада ће то бити неки нови, али остала три су и даље иста. Када буду спремни за нову промену ударца, понудите деци да сама предложе нов ударац. Увек поновите све кораке, од један до четири, барем 5-6 пута, како се не би изгубио константан ритам.
Када деца из дана у дан играју ову игру, после неког времена биће спремна и да је раде у покрету. Овде посебно морате водити рачуна да се ритам корака поклапа са ритмом који имате у рукама. Боље игру зауставите на време него да имате различит ритам у горњим и доњим екстремитетима. Опет четврти ударац мењајте с времена на време и сада дозволите деци и нове ударце – скокове, окрете, промене правца кретања…
Када и ову фазу усавршите, можете почети са новом. Сада нека је другачији ударац на првом месту и гледајте да он буде јачи од осталих. На пример, нека он буде пљескање а остала три пуцкетање прстима. Заправо, Вама сада треба наглашен и ненаглашени делови такта, какви постоје у музици. Када деца буду спремна, можете и на место трећег ударца  да ставите нови. Може бити исти као први, или неки другачији, само да није јачи од првог. Тиме ћете добити след наглашеног и ненаглашеног дела такта какав постоји у такту четири четвртине, а који сте користили све време од почетка игре.
Ова игра доноси пуно забаве, подстиче децу на тимски рад али и на импровизацију и самопоуздање. Неће свако дете бити спремно да понуди нов покрет, али ће макар у својој глави смишљати шта би оно могло предложи.
Никада не треба заборавити да нам ритам није урођен већ да се он гради током детињства. Што га више подстичемо, више ћемо га осећати. Ова игра помаже да се усклади ритам удараца  са ритмом покрета, да се осети константан ритам кога промена начина свирања не ремети и не прекида. Зато, забавите се са децом играјући се и радећи више него корисну ствар.

Нема коментара:

Постави коментар

Предложите, критикујте, сваки коментај је важан...Хвала вам