...
Деца су неуморна у постављању питања. Када желе нешто да сазнају, они ће наћи начин да то и ураде. Ако им дате звечку и покажете како да њом свирају, барем једно дете ће Вас упитати шта се налази унутра. Не верујем да ће бити посебно задовољни Вашим одговором, радије ће тражити да сами отворе звечку и погледају садржај. Чак ће Вас упутити и на место где стоји чекић.
Иако оваква питања умеју да потпуно поремете концепцију часа, не можемо рећи да су небитна. Напротив. Треба имати на уму да таква питања могу да покрену и лавину других, али исто тако и да ће деца на тај начин сазнати много више него што смо наставним планом и припремом били спремни да им пружимо. Учење елемената музике кроз лично искуство пружа деци дубљи, смисленији начин разумевања музике. Тако музику стављате у шири контекст, пружајући увид у науку о звуку, искуствима у покрету тела, интелектуалног концепта величина и бројева, и што је најважније, подстичете њихов природни нагон да истражују и испитују свет око себе. Експериментисање са ритмичким инструментима је природни начин да деца млађег узраста истражују музичке концепте.
Како смо се дотакли овако једноставног примера ремећења часа, хајде да видимо какве би последице овакво питање, с почетка, могло да има по наставак. Како смо деци пробали да објаснимо да се унутар звечке, на пример, налазе перлице које у контакту са пластиком производе одређен звук, могли бисмо и да испробамо читав низ других пуњења за овај инструмент. На пример, како би звечка звучала када би у њу ставили пиринач а како ако би унутра била зрна пасуља? Шта се дешава када ставимо различите количине истог пуњења? Шта ако нам звечка није пластична? Шта ако на располагању имате стаклену флашицу или металну кутију? Хоће ли се звук мењати?
Када исцрпите питања о пуњењу и посуди, пређите на начине свирања. Брзо ће деца схватити да није све једно да ли звечку само тресу или је ударају о отворени длан. Пустите их да пробају да произведу што више различитих звукова тако што ће на различите начине звецкати. Или, још боље рећи, свирати. Нека ослушкују како се звук мења ако о звечку ударате неким новим инструментом или предметом (дрвена оловка, пластична кашика…). Шта се дешава ако звечку затворимо унутар шаке? Шта ако је држимо између неколико прстију, а шта ако држимо само за дршку? А шта се деси ако је обмотамо гумицом? Поделите их у групе по различитом пуњењу инструмента, различитој „посуди“ и начину произвођења звука и у зависности од узраста, направите малени оркестар. Ако се Ваше уши уморе од звука звечки, поиграјте се игре у којој она треба да прође кроз руке сваког детета а да не произведе ни најтиши звук. Право уживање!
За разлику од нас, одраслих, који до нових сазнања долазимо тако што знамо којој области припадају – математици, књижевности, физици…, деца све уче одједном. Ако Вас питају да ли црвени штапићи звуче различито од плавих, то није разог за чуђење. Они су научили да се боје везују за одређени осећај, догаћај, појаву, па није чудно ако ове информације повежу на начин да и боја инструмената има значаја на квалитет звука. Трудите се да са њима истражујете у произвођењу различитих звукова и да подстичете њихову радозналост и љубав према музици. И не заборавите да се увек добро забављате!
Деца су неуморна у постављању питања. Када желе нешто да сазнају, они ће наћи начин да то и ураде. Ако им дате звечку и покажете како да њом свирају, барем једно дете ће Вас упитати шта се налази унутра. Не верујем да ће бити посебно задовољни Вашим одговором, радије ће тражити да сами отворе звечку и погледају садржај. Чак ће Вас упутити и на место где стоји чекић.
Иако оваква питања умеју да потпуно поремете концепцију часа, не можемо рећи да су небитна. Напротив. Треба имати на уму да таква питања могу да покрену и лавину других, али исто тако и да ће деца на тај начин сазнати много више него што смо наставним планом и припремом били спремни да им пружимо. Учење елемената музике кроз лично искуство пружа деци дубљи, смисленији начин разумевања музике. Тако музику стављате у шири контекст, пружајући увид у науку о звуку, искуствима у покрету тела, интелектуалног концепта величина и бројева, и што је најважније, подстичете њихов природни нагон да истражују и испитују свет око себе. Експериментисање са ритмичким инструментима је природни начин да деца млађег узраста истражују музичке концепте.
Како смо се дотакли овако једноставног примера ремећења часа, хајде да видимо какве би последице овакво питање, с почетка, могло да има по наставак. Како смо деци пробали да објаснимо да се унутар звечке, на пример, налазе перлице које у контакту са пластиком производе одређен звук, могли бисмо и да испробамо читав низ других пуњења за овај инструмент. На пример, како би звечка звучала када би у њу ставили пиринач а како ако би унутра била зрна пасуља? Шта се дешава када ставимо различите количине истог пуњења? Шта ако нам звечка није пластична? Шта ако на располагању имате стаклену флашицу или металну кутију? Хоће ли се звук мењати?
Када исцрпите питања о пуњењу и посуди, пређите на начине свирања. Брзо ће деца схватити да није све једно да ли звечку само тресу или је ударају о отворени длан. Пустите их да пробају да произведу што више различитих звукова тако што ће на различите начине звецкати. Или, још боље рећи, свирати. Нека ослушкују како се звук мења ако о звечку ударате неким новим инструментом или предметом (дрвена оловка, пластична кашика…). Шта се дешава ако звечку затворимо унутар шаке? Шта ако је држимо између неколико прстију, а шта ако држимо само за дршку? А шта се деси ако је обмотамо гумицом? Поделите их у групе по различитом пуњењу инструмента, различитој „посуди“ и начину произвођења звука и у зависности од узраста, направите малени оркестар. Ако се Ваше уши уморе од звука звечки, поиграјте се игре у којој она треба да прође кроз руке сваког детета а да не произведе ни најтиши звук. Право уживање!
За разлику од нас, одраслих, који до нових сазнања долазимо тако што знамо којој области припадају – математици, књижевности, физици…, деца све уче одједном. Ако Вас питају да ли црвени штапићи звуче различито од плавих, то није разог за чуђење. Они су научили да се боје везују за одређени осећај, догаћај, појаву, па није чудно ако ове информације повежу на начин да и боја инструмената има значаја на квалитет звука. Трудите се да са њима истражујете у произвођењу различитих звукова и да подстичете њихову радозналост и љубав према музици. И не заборавите да се увек добро забављате!
Аутор текста: МУЛТИМЕДИЈАЛНА МУЗИЧКА РАДИОНИЦА
Нема коментара:
Постави коментар
Предложите, критикујте, сваки коментај је важан...Хвала вам