уторак, 26. фебруар 2013.

Портфолио наставника

Наставник je главни актер свих школских реформи, које захтевају преорјентацију образовних активности на нове педагошке вредности, што захтева побољшање његове професионалних вештина  и формирање истраживачке културе.
Савремена школа захтева од наставника креативно коришћење савремених метода и технологија образовања, владање методама психолошке и образовне процене, осмишљавање  педагошких процеса у пракси са прецизним предвиђањем исхода. Формирање професинализма је друштвена и јавна потреба која има приоритет. Главни циљ образовања није само стећи одређена знања и  формирати вештине, већ и формирати личну, социјалну и  професионалну надлежност која подразумева способност самосталног стицања знања кроз самостално прикупљање и анализу информација и њихово ефикасно коришћење у раду у животу уопште. Квалитет исхода рада једног учитеља зависи од његове способности да усваја нове технологије рада, да организује наставни процес користећи на прави начин иновативне поступке у свом раду. У том процесу напредовања и усавршавања наставника важну улогу игра ПОРТФОЛИО НАСТАВНИКА. Креирање професионалног портфолија је један од најважнијих корака за праћење развоја професионалних способности наставника, али не само њега већ свих учесника у васпитно-образовном процесу, а оно што представља новину јесте формирање портфолија образовне установе. Заправо, ради се на томе да се професионални портфолио, због свог значаја, уведе у све друштвене делатности.
Шта је портфолио наставника?
«Портфолио је, по одређеном критеријуму, брижљиво организована и развијена збирка разноврсних  материјала која даје слику о томе шта наставник, васпитач или стручни сарадник зна и може да уради, одсликава његова постигнућа, професионално искуство, ставове и размишљања.» (Биљана Лајовић, ЗУОВ)
Портфолио се састоји:
  • Радна биографија (име, телефон,образовање, знање језика…)
  • ЛЛПР (лични план професионалног развоја) – дефинисање активности које ће наставник остварити у наступајућем периоду у циљу личног развоја;
  • Извештај – показује које активности је наставник реализовао и на који начин је применио новостечена знања;
  • Лична професионална орјентација (филозофија) – како подучавам, који је доминантан стил рада, најчешћи облици рада, зашто радим баш на тај начин, које циљеве постављам, које методе најчешће користим, како се то што радим одражава на децу, рефлексија на сопствене компетенције (Важно је напоменути да се професионална орјентација непрестано развија и мења);
  • Самопроцена ефекара рада коју врши сам наставник;
  • Спољна процена ефеката рада коју врше директор, стручне службе, надзорници…;
  • Прилози – збирка најбољих радова наставника (када бира радове за портфолио наставнику морају бити јасни разлози због којих неки рад укључује у свој портфолио), радова који доказује да је у настави применио оно што је научио на семинару;
Дакле, у портфолио наставник уноси постигнуте резултате у различитим активностима: образовним, креативним, истраживачким
Врсте портфолија:
  • Електронски портфолио је збир фасцикли на рачунару у које се одлажу радови, самовредновање, повратне информације и друго у дигиталној форми. Све о електронском портфолију имате на следећим адресама:
(Е- портфолио можете водити и у PowerPointu уколико вам тако више одговара)
  • Папирнати (Paper based portfolio) портфолији су везани за фасцикле као физички оквир у који се радови одлажу. Фасцикле се могу  разврставати уз помоћ натписа или боја и величина или на други начин. За папирни портфолио можете користити следеће моделе:
Зашто нам је потребан портфолио?
  • Помоћу њега чувамо и пратимо најважније резултате свог рада;
  • Приказујемо шта знамо  да урадимо, односно како радимо;
  • Пратимо, акумулирамо, организујемо и анализирамо свој рад…
  • Пратимо развој личних компетенција, своје напредовање…
  • Информишемо заинтересоване о резултатима свог рада: директора, надзорнике, колеге … шта и како радимо /своје компетенције
  • Чувамо најважније примере из своје праксе(оне за које мислимо да су посебно важни и вредни презентације)
  • Вршимо евалуацију;
  • Планирамо своје стручно усавршавање и напредовање у звања;
Дакле, портфолио наставникасе посматра, не само као алтернативни облик  процене његове ефикасности и професионализма, већ и као механизам самообразовања, самоспознаје и самоактуелизације личности наставника. Састав портфолија зависи од конкретних задатака које је наставник ставио испред себе и садржи документа релевентна за његову каријеру.
Љиљана Павловић

Нема коментара:

Постави коментар

Предложите, критикујте, сваки коментај је важан...Хвала вам