субота, 21. септембар 2013.

Немушти језик



(драматизација народне приповетке)

Сцена 1: Чобанин чува овце. Чује се запомагање.
ЗМИЈА: Ej, чобанине, вади ме из ове ватре!
ЧОБАНИН: Нису ми вране попиле мозак!
ЗМИЈА: Ако ме спасеш, испунићу ти три жеље.
ЧОБАНИН: Уф, баш сам ти поверовао! Ниси ти златна рибица, већ змија.
ЗМИЈА: Али ја сам син змијског цара.
ЧОБАНИН: А ја сам син Алексе Радовановића из Горње Коцељеве.
ЗМИЈА: Е, сад си ме изнервирао! Ако ме не спасеш, послаћу све змије овога света да те изједу.
ЧОБАНИН: Ћути, јадна, и пржи се лепо, немој само с једне стране!
ЗМИЈА: Послаћу их с оног света.
ЧОБАНИН: Е, стварно си досадна! Па баш кад ’оћеш, ја бих те и спасао, но се плашим да ћеш ме ујести.
ЗМИЈА: Ма, нећу, веруј ми!
ЧОБАНИН: Верујем ја, није да не верујем, али, опет, ти си змија, а ја човек, а то не иде једно с другим.
ЗМИЈА: Нећеш ме женити, него помагај, човече, ако Бога знаш!
ЧОБАНИН: Ајд, па нек буде што мора. Ухвати се за мој штап!
Змија се ухвати за штап и Чобанин је извуче из ватре, на сцену.
ЧОБАНИН: Ето, сад ти мене уједи, па да завршимо.
ЗМИЈА: Нисам ја незахвална као човек, него идемо сад мом оцу. Он је змијски цар.
ЧОБАНИН: Не могу оставити овце.
ЗМИЈА: Сад не можеш, а кад си малопре отишао за чобаницама?
ЧОБАНИН: Ћути, да не чује отац! Не могу ти ја ући у то змијско легло. Довољно сам луд што причам сад с тобом.
ЗМИЈА: Ништа се не секирај, него, кад дођемо у двор к моме оцу, он ће теби давати шта год заиштеш: сребра, злата и камења драгога.
ЧОБАНИН: ’Оће ли дати и неки долар?
ЗМИЈА: Слушај даље! Ти не узимај ништа, него ишти немушти језик.
ЧОБАНИН: Што ћу му ићи кад нећу узети ништа?
ЗМИЈА: Ако не ућутиш, ујешћу те. Он ће се дуго затезати, али ће ти најпосле опет дати.
ЧОБАНИН: А шта ти је тај немушти?
ЗМИЈА: Кад га будеш имао, разумећеш све шта људи причају и шта говоре биљке и животиње.
ЧОБАНИН: Па ја тебе већ разумем!
ЗМИЈА: Зато што ја знам ваш језик, а не ти мој.

Сцена 2: Чобанин и Змијски цар.
ЗМИЈСКИ ЦАР (грли сина): Где си до сада, синко?
ЗМИЈА: Упао сам у ватру и овај чобанин ме избавио. Да није њега, мене више не би видео.
ЗМИЈСКИ ЦАР: Ходи да и тебе загрлим.
Чобанин се склања.
ЗМИЈСКИ ЦАР: Ајде, не плаши  се, па зар бих ја нешто нажао учинио спасиоцу?
ЧОБАНИН: Не бих да се грлимо, имам гадну прехладу.
ЗМИЈСКИ ЦАР: Него, шта ћеш да ти дам за то што си ми сина избавио?
ЧОБАНИН: Овај, па не знам, можда две-три хиљаде долара да окрпим кров и да купим нов трактор.
Змија га ћушне.
ЗМИЈСКИ ЦАР: Немамо ми овде те паре, ал’ имамо злата.
ЧОБАНИН: А пошто је то злато?
ЗМИЈСКИ ЦАР: Мени не вреди ништа!
Змија му стане на ногу.
ЧОБАНИН: Уф, овај, нећу благо, ни мени ништа не вреди. Ја бих хтео немушти језик.
ЗМИЈСКИ ЦАР: Немушти језик? Није то за тебе.
ЧОБАНИН: Онда ми дај кило злата, па д’ идем кући.
Змија му опет стане на ногу.
ЧОБАНИН: Уф, овај, нека, нећу злато! Него, ако ћеш ми што дати, дај ми немушти језик; ако ли ми то не даш, а ти с Богом остај! Мени друго не треба ништа.
ЗМИЈСКИ ЦАР: Не могу ти га дати јер би умро чим би неком рекао за њега, него ишти друго шта год хоћеш – даћу ти.
ЧОБАНИН: Знаш шта, луд сам и ја што причам са змијама, још тражим неку глупост. Идем ја с мојим овцама причати, паметније ми!
Чобанин крене, али га цар врати.
ЗМИЈСКИ ЦАР: Стани! И баш само то хоћеш?
ЧОБАНИН: Ја баш само то хоћу, ако ћеш ми дати; ако нећеш, онда ништа.
ЗМИЈСКИ ЦАР: Ако баш хоћеш тај језик, а ти отвори уста да ти пљунем.
ЧОБАНИН: Коме, море, да пљунеш?
ЗМИЈСКИ ЦАР: Како мислиш да ти дам језик кад ми је у устима? Морам ти пљунути у уста.
ЧОБАНИН: Пљуни ти неком другом, а мени, вала, пљувати у уста нећеш!
ЗМИЈСКИ ЦАР: Ето човека!
ЧОБАНИН: Шта „ето човека”? Треба неку болест да добијем од тебе!
ЗМИЈСКИ ЦАР: Не бој се, био сам јутрос код зубара.
ЧОБАНИН: Ма, нећу да ми пљујеш по устима!
ЗМИЈСКИ ЦАР: Е, ја ћу ти пљунути у уста, баш сад намерно! Придржи га мало, синко.
Змија му ухвати руке, а Змијски цар отвори чобанинова уста и пљуне.
ЗМИЈСКИ ЦАР: Е сад пљуни ти мени!
ЧОБАНИН: Са задовољством.
Чобанин пљуне цара. Цар узима мараму и брише се.
ЗМИЈСКИ ЦАР: У уста, идиоте, не у лице! Морамо три пута тако.
Чобанин и цар се неко време пљују.
ЗМИЈСКИ ЦАР: Доста, ово нам је пети пут. Сад имаш немушти језик и у добру га користи, али за главу своју ником не казуј, јер, ако кажеш, коме год, одмах ћеш умрети.
ЧОБАНИН: Добро, добро, само да се више не пљујемо.

Сцена 3: Чобанин спава на ливади. Појављују се два гаврана.
ГАШО: Види ово лудо чобанче што спава.
ГАВРО: Е, да ми је његов мозак, да се одморим мало.
ГАШО: Ууу, а теби као пуна глава!
ГАВРО: Имам више и од тебе и од њега.
ГАШО: Ај’ докажи!
ГАВРО: Видиш где спава овај чобанин? Е, на том месту има кеса дуката.
ГАШО: И?
ГАВРО: Закопали Турци.
ГАШО: И?
ГАВРО: Шта „и, и, и”?
ГАШО: И какве то везе има с твојом памећу?
ГАВРО: Има. Да је чобанин паметан, он би узео ту кесу дуката и живео ко гроф.
Чобанин устаје и откопава кесу с дукатима.
ЧОБАНИН: Хвала вам, браћо. Ако некад будете гладни, а ви свратите на моју трпезу на коју мрву.     
Одлази.
ГАВРО: Гашо, јес’ видео ти то? Он нас разуме.
ГАШО: Е, мој Гавро, ко сад нема мозга?
 Чобанин и жена.
ЧОБАНИН: Ружо, о Ружо!
РУЖА: Шта с’ дерњаш! Запео ко Сивоња „Ружо, Ружо”!
ЧОБАНИН: Види шта сам нашао у пољу.
РУЖА: Вау, сунце моје!
ЧОБАНИН: Мичи те руке отале!
РУЖА: Одма’ да си ми купио хаљину на цветиће!
ЧОБАНИН: Какве те хаљине спопале! Ово није наше.
РУЖА: Како, бре, није наше? Наше је! Дај ми то овамо!
ЧОБАНИН: Не може, већ сам звао газду. То је његова земља и мора да је његово.
ГАЗДА: Помоз Бог!
ЧОБАНИН: Бог ти помогао, газда.
ГАЗДА: Шта је то тако хитно?
ЧОБАНИН: Овако је то било. Кренем ја јутрос да чувам овце, кад – нешто запишта...
РУЖА (нервозно): Добро, бре, Лазо, скрати мало!
ЧОБАНИН: Пишти, а ја јутрос доручковао само ’леба и млека, па мислим од глади...
РУЖА: Да није господин хтео и бурек да му развијем?
ЧОБАНИН: Пишти оно, а мени оно млеко ври.
ГАЗДА: Пусти, Лазо, млеко, него – шта пишти?
ЧОБАНИН: Ма, змија пишти ко млеко кад се узвари у лонцу.
РУЖА: Разбићу ти о главу тај лонац! Кажи човеку шта имаш да кажеш и готово!
ЧОБАНИН: Ево! Одма’ избавим змију и добијем ја нагр...
ГАЗДА: Шта добијеш?
ЧОБАНИН: Овај, ништа, рекли су ми да не кажем.
ГАЗДА: Ко?
ЧОБАНИН: Змије.
РУЖА: О, худе ли сам среће! Опет си пио код брата Живорада!
ГАЗДА: Одбићу им обојици од плате!
ЧОБАНИН: Нисам ништа пио, свега ми, него сам од два гаврана  чуо да на...
РУЖА: Гаврани?
ЧОБАНИН: Јест, Гашо и Гавро. И код оне њиве Меиновке рекоше ми да је закопано благо!
ГАЗДА: Гашо и Гавро?
ЧОБАНИН: Јест, па сам те звао да ти даднем то благо.
РУЖА: Ал’ двадесет посто налазачу, газда, молим те!
ЧОБАНИН: Ма, ништа нам не треба! Твоја њива, твоје благо, све твоје, газда!
ГАЗДА: Слушај ти, Лазо, нека тог гавранског блага теби, ја имам довољно, а ти узми одмор, па лези мало, чини ми се да имаш грип.
ЧОБАНИН: Није, газда, стварно ти кажем, ево, чек’ да видиш...
ГАЗДА (одлазећи): Само ти лези, Лазо, и слободно потроши то благо, а ја одох да обиђем имање.

Сцена 4: Чобанин и Ружа се спремају на пут.
ЧОБАНИН: Јеси ли спремио коња?
СЛУГА: Све је спремно.
РУЖА: И кажи свињару да ми упакује две-три буткице.
СЛУГА: Одмах.
ЧОБАНИН: Шта ће ти буткице? Идемо на једнодневни излет.
РУЖА: Ја без буткица нигде не крећем.
ЧОБАНИН: Још мало па ћеш ти бити дебела као буткица.
РУЖА: Шупљоглавче један! Да ти није мене, био би гољо.
ЧОБАНИН: Да ниси ти можда нашла дукате?
РУЖА: А ко те спречио да даш газди?
ЧОБАНИН: Газда је мени поклонио.
РУЖА: Поклонио зато што зна да немаш мозга у глави, па је мислио да бунцаш.
ЧОБАНИН: Ја немам мозга? А види какво сад имам имање, и слугу, и свињара, и коњушара, и...
РУЖА: Чобане.
ЧОБАНИН: Јест, и чобане, и моју чобаницу (јури је).
РУЖА (бежећи): Чекај, Лазо, шта ти је!
Улази Чобанин.
ЧОБАНИН (тихо): Ружо, Ружице, где си?
С друге стране улазе петао и пас.
ПЕТАО: Ето будала, јуре се у таквом стању.
ПАС: Каквом стању?
ПЕТАО: Па у њеном стању! Коњ ми рекао!
ПАС: Ти си, мој петлу, зрео за Палмотићеву. Имаш кризу идентитета.
ПЕТАО: Нисам рекао да сам ја у стању коња, већ да ми је коњ рекао да је газдарица у стању.
ПАС: Каквом стању?
ПЕТАО: Тако људи кажу, треба да снесе јаје.
ПАС: Мислиш да се оштени.
ПЕТАО: Газдарица да се оштени? Како се каже кад људи носе јаја?
ПАС: Газдарица је скотна.
ПЕТАО: То каже пас!
ПАС: Па ја сам пас!
ПЕТАО: Их, бре, јеси добар, ал’ си много глуп!
ПАС: Ја глуп, а ти мислиш да си коњ! И одакле коњ зна да је газдарица скотна?
ПЕТАО: Није глуп ко ти, осећа ваљда кад носи да је газдарица мало отежала.
ПАС: Отежала је, море, она од погаче и пршуте.
ПЕТАО: Немаш ти појма!
ПАС: Имаћеш ти појма кад те газдарица за супицу спреми.
Чобанин је чуо њихов разговор и почиње да се смеје. Газдарица упада, пас и петао беже. Чобанин се и даље смеје.
РУЖА: Радовановићу, ако ми не кажеш што се смејеш, одмах ћу да се разведем!
Чобанин се и даље смеје.
ЖЕНА: Чујеш ли ти мене?
ЧОБАНИН: Чујем, чујем, него сам се сетио једног вица.
РУЖА: Којег вица?
ЧОБАНИН: Оно кад...
РУЖА: Уф, што је смешно! Није то, знам кад лажеш.
ЧОБАНИН: Ма, нећу да ти кажем!
РУЖА: Је л’ нећеш?
ЧОБАНИН: Е, нећу!
РУЖА: Добро, ја сад идем.
Чобанин ћути.
РУЖА: Ја сад идем! Чујеш ли?
ЧОБАНИН: Чујем!
РУЖА: Ја сад идем.
ЧОБАНИН: Иди с милим Богом!
РУЖА: Да идем?
ЧОБАНИН: Иди!
РУЖА: Ја?
ЧОБАНИН: Ти!
РУЖА: Е, баш сад нећу!
ЧОБАНИН: Онда немој!
РУЖА: Сваких пет минута ћу ти досађивати да ми кажеш због чега си се смејао!
ЧОБАНИН: Али није било ништа битно!
РУЖА: Не занима ме, хоћу да знам, битно или небитно!
ЧОБАНИН: Ако ти кажем, одмах ћу умрети.
РУЖА: Немој да изводиш, а сем тога, умро – не умро, ја морам знати!
ЧОБАНИН: Тако?
РУЖА: Тако!
ЧОБАНИН: Ево, сад ћу лећи овде и, кад ти кажем, одмах ћу умрети!
Чобанин легне.
ЧОБАНИН: Прво, да одеш и однесеш нешто хране за мог верног кудрова.
Жена одлази, пас тужан долази, а за њим се шепури петао.
ПЕТАО: Има ли се шта појести у овој кући? Оде жена, а ми дошли овде јести!
ПАС: Несрећо несита, теби је до јела, а видиш где газда хоће да умре!
ПЕТАО: Ко да умре?
ПАС: Газда!
ПЕТАО: А, овај блента! Па нек умре кад је луд!
ПАС: Не ућутиш ли, остаћеш без главе!
ПЕТАО: Што?
ПАС: Како ти није жао да тако причаш?
ПЕТАО: Није ми жао, нек умре кад је луд. У мене има сто жена, па их свабим све на једно зрно проје кад где нађем, а кад оне дођу, ја га прождерем. Ако ли се која стане срдити, ја је одмах кљуном. А он није вредан једну да умири!
Чобанин узима штап који стоји у углу и крије га иза леђа.
ЧОБАНИН: Жено, о жено!
РУЖА: Што се дереш? Ево идем!
ЧОБАНИН: Ходи да ти кажем што сам се смејао!
Жена долази, чобанин вади штап, па се јуре по сцени.
РУЖА: Ију, Радо, шта ти је, болан?
ЧОБАНИН: Шта „шта ми је”? Ето то ми је! Ето томе се ја смејем!
РУЖА: Ма, ја се шалила! Шта ме брига чему се ти смејеш!
ЧОБАНИН: Тако, тако, жено, наравно да те није брига!
Јурећи се одлазе са сцене.
            Немушти језик је у уводном делу овог приручника наведен као варијанта драматизације у којој је знатан део текста остављен да буде веран оригиналу, али су измењене сцене, ликови, дијалози и сл. Ова тема и идеја су универзалне и могу се драматизовати на више начина. Било би веома занимљиво драматизовати ову приповетку тако да време у њој буде савремено, а ученицима би вероватно најзанимљивије да они буду ликови, нпр. да ученик нађе немушти језик који му помаже да лакше уради задатке у школи. Ево једног примера:
ЂОКА: Види, сад умем да читам твоје мисли.
БОЛЕ: Ајд прочитај ми мисли!
ЂОКА: Управо си помислио да не умем да читам мисли.
БОЛЕ: Управо сам помислио да ме пољубиш у задњицу, али пошто то ниси урадио, немаш ти појма како се читају мисли.
ЂОКА: Ма, знам, добио сам немушти језик!
БОЛЕ: Па што ме онда ниси пољубио?
ЂОКА: Не буди прост, Боле! Синоћ сам спасао змију из ватре!
БОЛЕ: Је л’? Баш си ти неки хуманиста!
ЂОКА: Да, и она ми је заузврат пљунула у уста!
БОЛЕ: Ха, ха, ха, па ти си се предозирао змијским отровом!
ЂОКА: Сада ћеш да видиш како то делује. Идемо до оног пса, па ћу да ти кажем!
БОЛЕ: Ти си глуп, Ђоле! Не би смео никоме да кажеш да разумеш језик животиња.
ЂОКА: То је тако било некад, али сада може.
БОЛЕ: Смем, смем, све се мења у овој држави, па и бајке.
ЂОКА: И не само то – могу да читам и људске мисли и зато сам јуче добио пет из математике.
БОЛЕ: Зар ти нисам ја урадио три задатка?
ЂОКА: Три јеси, али она два сам чуо из Сандрине главе.
БОЛЕ: Како је онда она добила двојку?
ЂОКА: Па то су та два тачна задатка, а ти си урадио три, и то ми је пет!
БОЛЕ: Лепо од тебе! Сада можеш и сам да радиш задатке, а мене пусти на миру. Него, јеси ли видео има ли још шта у Сандриној глави осим бројева?
ЂОКА: Има неколико телефонских бројева, доручак и...
БОЛЕ: Има ли шта о мени?
ЂОКА: О теби? Нема! Ах, да, помислила је како си се удебљао од петог разреда и како ти је нос порастао!
БОЛЕ: Баш си духовит! Иди, па се дружи са својим змијама!
Боле одлази. Појављује се змија.
ЂОКА: Зашто ми нико не верује?
ЗМИЈА: Не верују ти јер сам ја тако наместила. Зашто идеш около и причаш о том језику?
ЂОКА: Али рекла си да нећу умрети као онај из бајке.
ЗМИЈА: Јесам, али то није значило да треба да одеш и свима раструбиш шта знаш.
ЂОКА: Аха!
ЗМИЈА: Мораш да ћутиш и слушаш.
ЂОКА: Добро, добро, ником нећу рећи.
Ђока одлази. Долази Змијски цар.
ЗМИЈСКИ ЦАР: Опет зезаш ђаке за немушти језик
ЗМИЈА: Мало, дајем им самопоуздање.
ЗМИЈСКИ ЦАР: Џабе ти њима дајеш самопоуздање кад они немају знање!
 Златко Грушановац

Нема коментара:

Постави коментар

Предложите, критикујте, сваки коментај је важан...Хвала вам